vitamin untuk kanak kanak

1:13 PM Aina Mastura 0 Comments

yesszaa, kembali lagi kita ke dalam segmen kanak-kanak dan vitamin tambahan.

jadi semalam saya dah update pasal kanak kanak apa yang perlukan vitamin tambahan.

hari ini saya nak update mengenai jenis vitamin tambahan apakah yang diperlukan oleh kanak-kanak supaya mereka membesar dengan sihat dan tidak kurang bijak. :D

1) Vitamin A
-menggalakkan pertumbuhan dan perkembangan yang normal
-tisu dan pembaikan tulang
-kulit yang sihat
-kesihatan mata
-tindak balas imun yang lebih baik
- sumber : susu, keju, telur dan sayur-sayuran kuning ke oren seperti lobak merah, keladi,

2) Vitamin Bs.
- Keluarga vitamin B - B2 , B3 , B6, dan B12
-membantu mengawal metabolisme
-pengeluaran tenaga,
-sistem peredaran darah dan saraf yang sihat .
-Sumber: daging , ayam , ikan, kacang, telur , susu , keju , kacang, dan kacang soya.

3) Vitamin C
-  menggalakkan otot yang sihat,
- penghubung tisu dan kulit.
- Sumber : buah-buahan sitrus , strawberi , kiwi , tomato, dan sayur-sayuran hijau seperti brokoli.

4) Vitamin D
- menggalakkan pembentukan tulang dan gigi
- membantu tubuh menyerap kalsium.
- Sumber : susu dan lain-lain produk tenusu, kuning telur, dan minyak ikan.

5) Kalsium
- membantu membina tulang yang kuat
- Sumber : susu, keju, yogurt, tauhu, dan kalsium jus oren.

6) Zat Besi
- membina otot dan adalah penting untuk sihat sel-sel darah merah.
- Kekurangan zat besi adalah risiko di zaman remaja, terutamanya bagi kanak-kanak perempuan apabila mereka mula haid .
- Sumber : daging lembu dan daging merah yang lain , ayam belanda , bayam , kacang, dan prun.

InsyaAllah, SELAMAT BERAMAL dari Mastikus

^_^

0 comments: